עפרן - תיירות אתגרית בישראל

אל מקורות המים של מדבר יהודה

מעיינות חמים בקו חוף ים המלח

מה בטיול?

למדבר יהודה יש מוניטין של מקום מיובש לא קל, אליו ברחו נרדפים ונזירים מתבודדים. אולם הוא שוקק חיים. נצא לטיול ג'יפים בעקבות מקורות המים של מדבר יהודה. בדרך נפגוש בורות מים רבים נבין מי בנה אותם ומדוע? נרד אל הבור הגדול שבניהם מאגורת העמודים העתיקה והיפה.המיוחסת לעוזיהו מלך יהודה ,משם נמשיך אל ”קרן הסלע” (קרן אלחג’ר) חתיכת רכס עם נוכחות מהפנטת . בקצה הרכס דייק דולומיטי המזכיר את מכתש רמון . חריג בגבעות הקירטוניות של רמת מדבר. איך הגיע לכאן ?? אז תלוי את מי שואלים…אם את הבדואים תושבי המקום בני שבט הדואערה אז על הסלע האדיר הזה הגיעו רכובים או את הגאולוגים על כך נרחיב במקום.

משם נמשיך לתצפיות למעיינות הפורצים במתלול ההעתקים נעצור בנקודה הראשונה הצופה אל הנחלים ברמת מדבר רגע לפני שנוחתים לתוך קניוני הענק של מצוק ההעתקים בדרכם לים המלח.
תצפית נפלאה אל היובלים של נחל תמרים.בו נאספים הבדואים להשקות העדרים .באיזור קיימות מאגורות עתיקות המיוחסות על פי המסורת למלך יהודה “עוזיהו” אשר היה לו מקנה רב.(דברי הימים ב' פרק כו) מכאן מילות השיר “ויבן עוזיהו מגדלים”…
מכאן נגלוש “למצוא מים במדבר” בנסיעה לאורך נחלי מדבר יהודה נחל תמרים ונחל קומראן ועד מצוקי דרגות לאורך במת השוליים של מדבר יהודה. בדרך מידי פעם נכנס אל התצפיות שעל מצוק ההעתקים. בתצפית ראס פשחה (צוקים) נעצור להפסקת קפה עם תצפית מרהיבה המשקיפה לעבר הירדן המזרחי ואל ים המלח . מלמעלה ניתן לראות את הסמ”ש השחור הראשון שסומן בארץ. עולה רגלית במתלול המצוקים מעינות צוקים לתצפית , מראש התצפית ניתן לצפות בתופעה נדירה של בתרונות בשטח במיוחד בעינות צוקים הנוצרים מהמים המתוקים הנובעים בשמורה ויוצרים מעין קניונים באדמה המלוחה.ולצערנו גם בולענים.

וַיִּבֶן מִגְדָּלִים בַּמִּדְבָּר, וַיַּחְצֹב בֹּרוֹת רַבִּים

נבקר בבור עוזיהו המפורסם. מאגורת מים עתיקה חצובה בסלע הקירטוני שעל במת מדבר יהודה. קרויה גם "מאגורת העמודים" בשל העמודים התומכים אותה.הבור קרוי ע"ש עוזיהו,אשר מלך על יהודה בשנת 765 לפנה"ס, מימצאים מגלים שככול הנראה הבור מהתקופה הביזנטית. ייחסו את הבור למלך עוזיהו כיון שעסק בפיתוח הארץ.ומסופר במקרא שהיה בעל מקנה רב,מדבר יהודה הוא מקום גדול ונוח ולרעות (להדביר) את הצאן. וכשאין מים במדבר חוצבים בורות מים על אפיקי הנחלים.ספר מלכים סיכם את תקופת שלטונו של עוזיהו בקיצור רב.
ספר דברי הימים,מרחיב את התיאור של מלכות עוזיהו ומלמדנו שעוזיהו הרחיב מאוד את תחומי ממלכת יהודה, ועסק בישובה.

וַיִּבֶן עֻזִּיָּהוּ מִגְדָּלִים בִּירוּשָׁלִַם
עַל-שַׁעַר הַפִּנָּה וְעַל-שַׁעַר הַגַּיְא וְעַל-הַמִּקְצוֹעַ
וַיְחַזְּקֵם:
וַיִּבֶן מִגְדָּלִים בַּמִּדְבָּר, וַיַּחְצֹב בֹּרוֹת רַבִּים
כִּי מִקְנֶה רַּב הָיָה לוֹ וּבַשְּׁפֵלָה וּבַמִּישׁוֹר אִכָּרִים וְכֹרְמִים בֶּהָרִים וּבַכַּרְמֶל
כִּי-אֹהֵב אֲדָמָה הָיָה" (ט-י)

בפסוקים ט-י מתוארת בניית מגדלים בירושלים, שמטרתם להגן על העיר, בנוסף לכך, בנה עוזיהו מגדלים במדבר, כדי לפקח על הדרכים ולהגן על המקנה הרב שהיה לו, וכן חצב בורות מים לצרכי חקלאות ומרעה. וישוב המדבר. חקלאות.

אזור הטיול

את דרכינו נתחיל ירושלים על כביש מספר 1 לכיוון ים המלח. בדרך נעבור  נצטלם ליד  השלט המכריז שהגענו לפני הים sea level משם נמשיך ונפנה  לכיוון נבי מוסא ונחל אוג. הכביש צר ונוח המוכר לרבים כמוביל לתצפיות על שיטפונות נספר על  נבי מוסא, חאן ומסגד שנבנה ע"י סולטן האיובי צאלח א- דין בשנת 1265.המוסלמים רואים במקום את מקום קבורתו של משה. אפשרי לסייר במבנה הגדול ובבית הקברות שלידו. נחלוף על פני מקאם א-רעי (לפי מסורת האיסלם- מקום ציון לרועים של יתרו, חתנו של משה). מקאם א-רעי ציון ליתרו נחצה את נחל קידרון ונמשיך על שביל בסימון אדום עד לבור עוזיהו. כדי להגיע למפלס המים של הבור יש לרדת לתוכו. דרך מעבר צר וקטן שכמעט בלתי נראה לעין. הגישה אל הבור היא באמצעות מדרגות היורדות ומובילות עד לתחתית המאגר.המונח המקצועי המגדיר בור זה המנקז באופן יעיל מי שיטפונות ומכשיר מי גשמים נקיים לשימוש האדם נקרא מאגורה. בבור העמודים מתמלאת במים דרך תעלות שנבנו ומנקזת אותם פנימה אל תוך הבור.

מה כלול בטיול:

את דרכינו נתחיל ירושלים על כביש מספר 1 לכיוון ים המלח. בדרך נעבור  נצטלם ליד  השלט המכריז שהגענו לפני הים sea level משם נמשיך ונפנה  לכיוון נבי מוסא ונחל אוג. הכביש צר ונוח המוכר לרבים כמוביל לתצפיות על שיטפונות נספר על  נבי מוסא, חאן ומסגד שנבנה ע"י סולטן ממלוכי בשנת 1265.המוסלמים רואים במקום את מקום קבורתו של משה. אפשרי לסייר במבנה הגדול ובבית הקברות שלידו. נחלוף על פני מקאם א-רעי (לפי מסורת האיסלם- מקום ציון לרועים של יתרו, חתנו של משה). מקאם א-רעי ציון ליתרו נחצה את נחל קידרון ונמשיך על שביל בסימון אדום ברוכים הבאים טיול ג'יפים במדבר יהודה יש לנסוע על השביל המסומן אדום כמעט לכל אורכו. כקילומטר וחצי לפני שהוא מסתיים ופוגש את השביל הכחול, יש פניה ימינה לשביל לא מסומן, עליו נוסעים קילומטר אחד. ניתן למצוא את המקום באפליקציית "עמוד ענן". (נ.צ 230535/619299). חשוב לציין שאין כלל קליטת אינטרנט בכל האזור. אנחנו ניווטנו באמצעות מפה טופוגרפית ובעזרת אילן חברינו האלוף שמתנדב ביחידת החילוץ. טיול 4×4 בור עוזיהו בור עוזיהו- מאגורת העמודים סביב לבור יש מערכת יפה של סכרונים ותעלות קטנות שמטרתן לעזור למים למצוא את דרכם לבור הענק. מחוץ לבור יש שוקת עם מים ירוקים בהם המקומיים משקים את הצאן. בור עוזיהו מבחוץ הכניסה אל הבור היא מדלת צדדית ממתכת. הכל נראה כאן שיגרתי ודי שומם, עד שפותחים את הדלת הקטנה ומציצים פנימה. שום דבר לא הכין אותנו למראה הזה: בתוך האדמה חפור בור עצום ובתחתיתו מים נקיים. המראה מדהים, במיוחד על רקע הישימון שסובב אותנו.

זמן הטיול הוא כ 6 שעות לערך .
מסלול ייחודי שנבנה בשיתוף עם הידרולוגים, גאולוגיים ומורה דרך מקצועיים.
ליווי , הסברים ותמיכה של צוות מדריכים מוסמכים ומקצועיים
תה וקפה ופינוקים בשטח .
ציוד עזרה ראשונה קבוע
ביטוח ספורט אתגרי אחריות מקצועית
צילומים, נגיע יחד לנקודות וזוויות צילום מרהיבות שיחרטו לכם עמוק כמזכרת לחיים.

ראינו לנכון לעדכן
• אין צורך בידע קודם, אנחנו פה בשבילכם: נלמד, נסביר ונהיה אתכם לכל אורך הטיול
• במידת הצורך, נבצע הקפצת רכבים לסוף המסלול
• רשימת הציוד האישי תשלח לכל משתתף לאחר הרישום הראשוני
• הפעילות מתבצעת בהתאם לכללים והוראות חוזר מנכ”ל משרד החינוך והתרבות
• הטיול יכול להשתנות בהתאם להנחיות או שיקול דעתו של המדריך המקצועי בשטח

מתעניינים בפעילות זו ? כיתבו לנו

תמונות מפעילויות אחרונות שלנו

מעיינות חמים בקו חוף ים המלח

מתעניינים בטיול שלנו?

נפלאות ים המלח

ארץ הבולענים

הטיול נמצא למרגלותיו של צומת מצוקי דרגות. האזור משמש אבן שואבת למטיילים רבים הפוקדים את האזור.המבקרים הרבים מתרכזים בטווח צר בו נמצאים מספר מעיינות חלקם חמים. במקום פזורים מספר אוהלים וזולות המשמשות את מי שבחר להתנתק מהחברה.אם אתם חוששים מהמוניות על דאגה. אזור  הטיול מטויל באופן מינימלי ורק על ידי מי שמכיר את האזור, מכאן אין חשש מהמוניות המטיילים.תוכלו לחוות ניתוק, בתוליות וטבע פראי מובטח לכל מי שיבחר להצטרף.

תמונות מפעילויות אחרונות שלנו

אזור הפעילות על מפת גוגל

נפלאות ים המלח

ארץ הבולענים

הטיול נמצא למרגלותיו של צומת מצוקי דרגות. האזור משמש אבן שואבת למטיילים רבים הפוקדים את האזור.המבקרים הרבים מתרכזים בטווח צר בו נמצאים מספר מעיינות חלקם חמים. במקום פזורים מספר אוהלים וזולות המשמשות את מי שבחר להתנתק מהחברה.אם אתם חוששים מהמוניות על דאגה. אזור  הטיול מטויל באופן מינימלי ורק על ידי מי שמכיר את האזור, מכאן אין חשש מהמוניות המטיילים.תוכלו לחוות ניתוק, בתוליות וטבע פראי מובטח לכל מי שיבחר להצטרף.